Tuesday, February 9, 2010

tempat kejadian no 1 selepas 7 bulan...

foto2 berikut adalh dari tempat kejadin no1 gaharu yg ditanam di dlm kobun gotah..
sebagahn besa maybe 60% dah berumur 7 bulan...yg balance baru 5 bulan..
aku tanam 2 batch
pokok overall ok regardless ada serangan kulat daun dgn bnyak belalang yg kaler coklat2.belalang kecik yg coklat ni mati kat btang n daun pokok...x tau laa kalo ada ritual suicide bangsa belalang...nak tanya pon aku x tahu bahasa belalang!!HAHAHA..X LAWAK!!
ANYWAY..yg dah umur 7 bulan bole kate overall dah tinggi 1.2-1.6 meter..ini secara kasar
dlm 15% dah lebeh 2 meter..10% bantut..balance lain2 1.2-1.6 lebey kurang laa kan..
aku dah baja dalm 3 kali kut
1st pakai taik lembu=ok laa jugak..daun jadi tambah sket laaa time tu pokok bari tanam sebulan..pokok aku beli saiz 3 kaki tinggi
2nd aku pakai baja kimia NPK 15 15 15..tapi sket je..lebeh2 baja pokok durian dgn rambutan..sket gile..brape butir je sepokok n bukan sume pokok....
3rd aku pakai baja gunung berapi zeolite bakam suci(sumber nasihat dari TK.TQ) aku baja dalam bulan lepas ke 2 bulan lepas aku pon x sure...bole kata amat memberangsangkan!!

next projek adalah aku TIDAK AKAN BAJA lagi sampai umur setahun...sebab nk beli bja utk dusun buah,baja sayur n baja pokok gotah den!!harus di ingat projek gaharu aku adalah projek sampingan...orang2 skang cakap tanaman integrasi itk meningkatkan pendaptan per ekar tanah!!org cakap laaa den ikut jo..ntah boto ontah tidak...kok silap maap yo!!
ado laa gamba sket..kobun ni tgh tunggu risda utk inspect after 1 year....ye!!getah saya dah 1thn 3 bulan kalao xsilap...

dahx tau nk taip apo dah ni jadi kelian tgk laa gamba yg ado..
 
  
  
gamba no 2 punya batang..bnyak laa jugak yg dah bosa cam ni

 
  
  

 

  
sekian..nnti aku upload gamba tmpt kejadian no 2 lak...

No comments:

Post a Comment