Monday, September 7, 2009

episod pertama

askum...
kali ni aku nk cite dari awal 2 3 cite pasal kegiatan tanam gaharu aku ni.kan aku dah cakap aritu parent aku setuju nk tanam pastu aku order pokok dari brader aku jumpe kat MUDAH>MY.
cite die camni...bila laa korang pk nk tanam nnti mesti pk nak beli celah mano pokok ni kan..aku dlu aku roger satu mamat ni dari kelantan..aku order 1st time 300 pokok...deal satu hari die nk anta..last2 die mintak deposit.mak aku dah x bg,aku bank in duit aku sendiri...ptg jumat die anta terus ke kg aku.LONGGENG!!
tujuan aku cito sume ni adlaah kite bile nk order kene laaa slidik detail,jgn jadik mcm aku ,nasib baik mamat tu sampai anta sume siap..kalo yg kaki kelentong,amcam?
sekarang aku adala 2 3 tempat/orang yg aku percaya..sapo2 nk kontek aku bole tlg...

lagi satu aspek yg brader TANAMKARAS.BLOGSPOT ajar aku adalah sepatutnya kite kene pastikan pembekal kite tu ade khidmat nasihat dgn after sale servis..maksudnye ada servis inokulte dan khidmat beli blk pokok yg dah matang..sekali lagi aku silap sbb aku main belasah beli..almaklumlah korang tgk laaa tajuk blog aku,BILO ORG MUDO BERTANI org mudo mano laaa sabar!!hahahahani aku bgtau korang yg belum start...buat panduan....tapi kalo cam aku sknag ni kire kene riki2 sendiri laaa market dgn inocula tu...bole jugak..x salah pon....cume kono buat research sket laaa....

 
gamba ni still dari kebun gotah+gaharu..gamba dari dusun buah den pogi kobun tapi x bwk kamera laaa..sori laa yo..berdasarkan pemerhatian den..mmg pokok yg tanam kawasan redup2 sket tahap pembesaran die lebih sket laaa dari kawansan yg lapang...
ado sapo2 nk tambah silo kan...
selamat berbuka

6 comments:

  1. ooo gitu cerito nyooo.. een pun samo cam ko jugak jang... x menyompet2, ari ni call terus kompong beli suruh anto ari esoknya gak tapi dio x mintak deposit, aku pun tgu jo laaa.. stanby duit jooo, nasib baik datang. Kul 7.15am dan spai kat tompet den. Ayan x ronti lai kokok gilo boptu orang pasir mas tuu. So camano kito nak buat inokulan dongan sapo kito jang... nanti kalau ko nak buat bg la tau den yooo tompang info..

    ReplyDelete
  2. hahahha...nk suntik2 ni lepak2 dlu...lambek laie,tapi carik2 info apo yg patut..nnti2 bole di share2..tolong menolong sesamo muslim...
    pasir mas?boli dgn samsudin?

    ReplyDelete
  3. hahahakehkehkeh..... x sangko kito satu rumpun satu tokeh keturunan dari tuan yg samo yo janggg...hahahaha...x sangko den. Ari tu aku ade email kat dio nakkan certificate/surat beranak tentang pokok tu spai sekarang x do dibakehnyo email aku tuuu..ko cubo la plak tepon jang, aku cayo kat dio tuuu. Camano pun aku selidik memang pokok tu jenis subintegra, harap menjadi la yooo..
    dio dtg ngan bini dio kan jang...

    ReplyDelete
  4. dah boto laa tu..abg samsudin ni pon ado servis suntik2ni.den tanyo2 pon die kato kalo kono price eh dio beli blk jugak...
    adik bini eh kojo samo tompek dgn den..tapi den x kona..cubo carik tp x jumpo2...lambek laie pokok nk bosa..biajo laaa

    ReplyDelete
  5. kalau kenal adiknya senang la nanti kalau nak jual, apa2 pun simpan la maklumat dio tu sonang nanti nak refer. Ekau kojo ket mano? Apo productnyooo. Eden kojo kilang jooooo... ari2 buet bondo yg samo menyampah botoi..

    ReplyDelete